Tromsø er et populært reisemål, også for cruiseturister. Årets cruisesesong starter onsdag 15. januar kl. 13.00. Da er «Viking Star» ventet til kai i sentrum og blir liggende til kl. 23.30 neste kveld (torsdag 16/1).

Totalt har Tromsø Havn innmeldt 134 oversjøiske cruiseanløp for 2020 og vi forventer rundt 160 000 cruisepassasjerer.

Cruise hele året
Fra 15. januar til 30. mars er det meldt inn 21 cruiseanløp med til sammen rundt 21.000 gjester om bord. I april venter vi to anløp av Hurtigrutens nye skip «Fridtjof Nansen». For sommermånedene mai til august er det innmeldt 87 anløp og rundt 110 000 cruisegjester. Også i høstmånedene fra september til desember vil vi se cruiseskip til kai. Da er det meldt inn 24 anløp og 30 000 gjester. Cruiseåret avsluttes med Hurtigrutens «Spitsbergen» mandag 28. desember.

«Hele Norge, hele året» er et nasjonalt mål. I følge Innovasjon Norges må vi ha en helårlig reiselivsnæring for å skape et fremtidig bærekraftig og lønnsomt reiseliv i Norge. Det er derfor gledelig å konstatere at for første gang vil vi ha oversjøiske cruiseskip i Tromsø i alle årets 12 måneder. Fra 15. januar til 28. desember til det være 126 dager med cruiseskip i Tromsø. Dette er en økning på 19 dager fra 2019, hvor vi hadde cruise til kai i 107 dager.

I Tromsø er reiselivets høysesong vintermånedene. Hovedsesongen for cruise er fortsatt sommermånedene, så for reiselivsnæringen er cruisegjestene viktig for helårlig drift.

Årets travleste dag blir tirsdag 2. juni. Da er det ventet inn tre skip med til sammen rundt 6 300 gjester om bord.

Det er forventet 10 snuanløp i år, disse er i perioden 16. mai til 29. juli.

Se hele cruiselisten for 2020 her.

Tromsø Havn innfører miljøprising på cruiseskip
Fra 2020 vil Tromsø Havn beregnede anløpskostnader på cruiseskip ut fra EPI.

EPI er en modell som er utviklet av 13 norske havner i samarbeid med DNVGL. Modellen er utviklet for å beregne prisinsentiver og er ment å gi et grunnlag for å belønne de skipene som i størst grad har tatt ut sitt potensial for miljøeffektivitet innenfor sin skipskategori.

Målet er at alle cruiseskip skal ta ut sitt miljøpotensial og bli grønnere når de ligger til kai. Det er frivillig for skipene å rapportere inn til DNVGLs portal.