Med følgende kronikk ønsker vår havnedirektør, Jørn-Even Hanssen, å bidra til en mer faktabasert og nyansert debatt rundt cruise.

Mot en mer bærekraftig cruiseturisme

Turisme engasjerer innbyggere, politikere og næringsliv i Tromsø og i regionen. Det synes som om de fleste er enige om at turismen beriker vår kultur, at den har positive økonomiske ringvirkninger, skaper arbeidsplasser og fører til liv og røre i gatene. De fleste er også enige om at det er noen utfordringer som må håndteres. Tromsø kommunes etablering av «Reisemålsledelsen» er en fin start på dette.

I 2024 kom det i underkant av 200 000 cruiseturister til Tromsø. Dette er et betydelig antall, men det er allikevel et mindretall av de tilreisende til byen. Likevel er det flere som går hardt ut og vil at kommunen skal forby slike skip da de, ifølge dem som er imot, står for voldsomme utslipp av skadelige klimagasser og de legger igjen for lite verdiskapning til lokalsamfunnet.

Både cruiserederiene og vi som havn har et ansvar for å bidra til at denne næringen blir mer miljøvennlig og legger igjen større verdier lokalt. Det er imidlertid viktig at debatten tar utgangspunkt i fakta slik at cruise ikke blir «skyteskive» for alt som er utfordrende med reiselivet.

Cruise står for 5,5% av totale utslipp i Tromsø og tallet skal ned
Cruiseskip forurenser, men i Tromsø er den største maritime utslippskilden fiskebåtene. Ifølge tall fra Miljødirektoratet for 2023 sto sjøfarten for 38,3% av de totale utslippene i Tromsø. Dette tallet er for høyt og vi skal bidra til å redusere det, blant annet gjennom å legge til rette for økt bruk av landstrøm.

Tromsø Havn var tidlig ute med å innføre miljømålinger gjennom det som heter «Environmental Port Index (EPI). I korthet går det ut på at skip som forurenser lite får rabatt, mens de som forurenser mer må betale en ekstra avgift. Vi ser at slike ordninger fungerer og utslippene går ned. Nasjonalt viser tall fra EPI v/DNV at for perioden 2022-2024, er CO2 utslippet per anløp redusert med 20 prosent. Nyere og mer moderne skip, økt bruk av drivstoff som MGO og LNG samt at flere norske havner nå tilbyr landstrøm til cruise er viktige faktorer i denne utviklingen. Selv om antall anløp har økt har CO2 utslippene fra cruise gått ned, det gjelder også her i Tromsø, så vi er på riktig vei.  

Cruise skaper betydelige verdier
Ifølge konsulentselskapet BDO’s verdiskapningsanalyse for Tromsø Havn, bidro cruisenæringen til en lokal omsetning på 232 millioner kroner (basert på 2022 tall). Dette, som vi tror er et konservativt tall, gir et snitt på 1 621,- per gjest. Med samme utgangspunkt ble den lokale omsetningen i 2024, på hele 332 millioner. I tillegg bidrar cruisenæringen langt utover dette, men da på måter som ikke er direkte synlig eller inkludert i vår ringvirkningsanalyse.

For Tromsø Havn er cruise uvurderlig for våre ambisjoner innenfor det grønne skiftet
Tromsø er en havneby og historien om Tromsø Havn er også historien om byutvikling. Utvikling av kaier og ulik infrastruktur er gjennom tidene finansiert av de sjøfarende. Cruiseskip utgjør under 2% av alle anløp til Tromsø Havn, men står for 25% av vår totale omsetning er dermed vårt klart største kundesegment. Tallene knytter seg til kaivederlag, passasjerhåndtering og levering av tjenester som avfallshåndtering og vannforsyning. Uten inntekt fra cruise er det mye av havnas infrastruktur, som kommer alle våre kunder og brukere og ikke minst byen til gode, som ikke ville vært bygd.

Det grønne skiftet og spesielt land- og ladestrøm er et viktig satsningsområde for Tromsø Havn. Til høsten åpner vi landsdelens største landstrømsanlegget på Prostneset. Det er en investering på ca. kr. 60 mill. En slik investering, som kommer alle fartøy til gode, ville ikke vært mulig å gjennomføre om det ikke var for cruiseskipene som har forpliktet seg til å bruke anlegget. Tilsvarende holder vi på med et landstrømsprosjekt i Breivika i størrelsesorden kr. 100 – 150 mill. Anleggene er helt sentrale for å få ned utslipp fra hele den maritime sektoren og fra transportsektoren (eksempelvis vogntog). Heller ikke disse investeringene ville vært realiserbare i Tromsø uten cruiseskipene som store kunder.     

Cruise er en viktig del av reiselivet, spesielt for distriktene
Reiseliv er Norges femte største eksportnæring. I 2022 representerte reiselivsnæringen 11% av alle sysselsatte i Troms fylke. Tromsø opplever nå en stor vekst av tilreisende, spesielt med fly. For flere andre reisemål langs vår langstrakte kyst, er det sjøbaserte reiselivet essensielt for lokale arbeidsplasser. Honningsvåg er blant annet et slikt eksempel. Her kommer en betydelig andel tilreisende sjøveien med cruiseskip og Kystruten. Rederiene lager seilingsruter og i slike ruter inngår ofte flere destinasjoner slik at det blir en flott og variert opplevelse for de reisende. Lofoten, Tromsø, Alta og Honningsvåg, som eksempel, er alle gjensidig viktige for hverandre. Våre anløp og tilrettelegging for cruisenæringen har dermed en betydning langt ut over egne kommunegrenser.   

Tromsø Havn har en klar cruisestrategi
Tromsø er merket som bærekraftig reisemål. Denne merkeordningen stiller krav også til oss som havn. I 2022 vedtok havnestyret en egen cruisestrategi for Tromsø Havn. Den er tydelig på at vi skal bidra til en bærekraftig utvikling av cruisetrafikken i nord. Dette betyr at vi er forpliktet til å legge til rette for økt lokal verdiskapning og tiltak som redusert klimaavtrykket. I tillegg til at vi investerer stort i landstrøm, har vi satt miljøkrav til hvilke cruiseskip som får lov til å booke kaiplass hos oss. Det har vi ikke på noen andre fartøygrupper, og det vil over tid bidra til å redusere utslipp! 

Tromsø Havn er positiv til besøksbidrag

Mye har vært skrevet om besøksbidrag, men cruise er så langt unntatt forslaget. Jeg forstår at det skaper reaksjoner. Fra havnens side er holdningen at dersom besøksbidrag innføres, bør også cruisenæringen inngå. Jeg tenker imidlertid at vi må ha respekt for at regjeringen har behov for å gjennomgå lovverket slik at et evt. besøksbidrag innkreves på riktig grunnlag.

Avslutning
Cruisenæringen bidrar til betydelig verdiskapning i Tromsø og i Nord-Norge. Fra Tromsø Havn sin side gjør vi nå store investeringer i landstrømsanlegg, som hele transportsektoren vil nyte godt av. Vi stiller krav til skipene om at de må redusere utslippene og at de må ta ansvar for økt lokal verdiskapning. Vi opplever at næringen er positiv til strengere krav, men er tydelige på at de trenger forutsigbarhet da det ikke er mulig å gjøre store endringer over natten.  

Helt avslutningsvis vil jeg si at jeg forstår at mange kan tenke at vi i Tromsø Havn er inhabile til å mene noe siden cruise er en viktig del av inntektskilden vår. Kanskje kan det jeg har skrevet oppleves som partsinnlegg. Ambisjonen er imidlertid et forsøk på å få en mer faktabasert og nyansert cruisedebatt.