Siden Norge stengte ned 12. mars 2020 har det vært stor usikkerhet rundt cruisetrafikken til norske havner. Pandemien preger fortsatt verden og mutasjoner, smittebølger og nasjonale tiltak er blitt en del av hverdagen vår. Når det gjelder cruise er interessen for Norge, Nord-Norge og Tromsø fortsatt stor og dette bekreftes av innmeldte cruiseanløp til norske cruisedestinasjoner.

Her i Tromsø startet årets cruisesesong allerede 4. januar med «Maud» fra Hurtigruten Cruise. Cruisesesongen avsluttes på årets siste dag, da Hurtigruten Cruise etter planen vil anløpe med «Otto Sverdrup».    

For 2022 er det totalt innmeld 190 cruiseanløp til Tromsø Havn. Disse skipene har totalt en kapasitet på rundt 235 000 passasjerer, men vi er usikre på hvor stort belegg det vil være om bord på skipene da det er varierende policyer basert på skipenes størrelse og plass per gjest.

Årets travleste dag ser ut til å bli 27. juli hvor vi forventer inn tre skip med en total kapasitet på 6 834 passasjerer. 

Cruise hele året

Tromsø er en populær helårsdestinasjon og dette reflekteres også på årets innmeldte cruiseanløp. De totalt 190 anløpene fordeler seg følgende på årets fire årstider:

  • Vinter (januar til mars): 39 anløp, 41 dager med cruise til kai
  • Vår (april og mai): 22 anløp, 22 dager med cruise til kai
  • Sommer (juni til august): 103 anløp, 103 dager med cruise til kai
  • Høst (september til desember): 41 anløp, 41 dager med cruise til kai

Oppsummert forventer vi å se cruiseskip til kai i 165 av årets 365 dager. Dette er en økning på 58 dager fra 2019, hvor vi hadde 127 anløp fordelt på 107 dager.

Se hele cruiselisten for 2022 her

Tromsø som snuhavn

Det har i flere år vært jobbet aktivt med å få cruiseskip til å snu i Tromsø. Dette betyr at de skifter passasjerer her og det åpner for at gjestene har mulighet til å bruke dager før eller etter cruiset for å oppleve regionen vår. For 2022 er det innmeldt 28 snuanløp.

Førstegangsanløp

Hvert år er det flere cruiseskip som gjester byen vår for første gang, og i år er det hele 15 innmeldte skip som ikke har væt her tidligere. Med unntak av AidaBella som er bygd i 2008, ble 14 av skipene vi forventer levert fra verftene fra 2019 til nå i år.

De 15 skipene som ikke har vært i Tromsø tidligere er:

  1. Aidabella
  2. Crystal Endeavor
  3. Hanseatic Inspiration
  4. Hanseatic Spirit
  5. National Geographic Endurance
  6. National Geographic Resolution
  7. Scenic Eclipse 1
  8. Seabourn Venture
  9. Spirit Of Adventure
  10. Spirit Of Discovery
  11. Swan Hellenic Vega
  12. Viking Mars
  13. Viking Tba
  14. Viking Venus
  15. World Navigator

I tillegg til disse har Holland America Line solgt to skip til Fred. Olsen Cruises, og det er første gang disse to gjester Tromsø under nytt rederi og navn.

  1. Bolette (Tidligere Amsterdam)
  2. Borealis (Tidligere Rotterdam)

Miljø

Fra 2020 innførte Tromsø Havn miljøprising på cruiseskip gjennom bruk av EPI. EPI (Environmental Port Index) er et sofistikert web-basert rapporteringsverktøy som måler utslipp fra skip når det ligger til kai. Hensikten med EPI er å fremme miljøvennlig skipsfart ved bruk av økonomiske insentiv.

Tromsø Havn har godkjente avfallsordninger og årlig blir det levert store mengder avfall fra cruiseskip når de anløper Tromsø.

Tromsø Havn er eier og medlem i markedsføringsselskapet Cruise Norway. Cruise Norway er en aktiv pådriver i arbeidet for å redusere utslipp fra cruisetrafikken og dette gjøres blant annet gjennom deltakelse i Grønt Skipsfartsprogram.

Det er stor oppmerksomhet på bruk av landstrøm. Flere av cruiseskipene som anløper Tromsø kan ta landstrøm, men per i dag kan ikke Tromsø Havn levere dette.  Gjennom vårt deleide selskap Fjuel AS håper vi å få dette på plass i sentrum slik at vi i løpet av året kan tilby landsstrøm til cruiseskip som anløper kai 8.